Artikkel i Gjengangeren av Marius Flem Lunde

Hvorfor skal dere absolutt gjøre det?

Brev til Jernbanedirektoratet angående togtilbudet planlagt for Nordre Vestfold under Vestfoldbanen.

Angående vurderingen om togtilbudet planlagt for Nordre Vestfold (NV) fra 2025 – Horten, Holmestrand og Sande (HHS) mot Oslo-regionen.

Mitt navn er Marius Flem Lunde, og jeg er en av mange pendlere fra byene i Nordre Vestfold, betjent av stasjonene Skoppum (snart nye «Horten stasjon»), Holmestrand og Sande. Etter å ha fått kjenne på det kollektive raseriet som koker på perrongene og i vognene når dette diskuteres, kan jeg si at jeg snakker på vegne av mange! Det er en stor og økende mengde mennesker som har flyttet ned til Nordre Vestfold fra større byer for å kunne pendle mot Oslo. Grunnen til at jeg flyttet ned var mye fordi togforbindelsen var god med regionaltog jeg kunne jobbe på, og løfter om ny stasjon og et bedre tilbud.

I den siste tiden har jeg sett forslaget til betjening av Vestfoldbanen etter at den nye traséen i Nordre Vestfold er klar og vi er svært mange som er både overrasket, skuffet og perplekse. Et av nøkkelpunktene som har blitt kommunisert fra et samlet Vestfold, med sine 260.000 innbyggere spredt langs Vestfoldbanen, er behovet for regionaltog som tidligere for alle stasjoner i Vestfold, og et sterkt ønske om fire tog i timen i pendlertimene samt tilgang på OSL og Torp fra alle stasjoner. Imot dette argumenterer dere i prinsippet på vegne av Grenland med sine 110.000 innbyggere i søndre ende av traséen. Så selv om Vestfold har dobbelt så mange innbyggere som de dere ønsker å prioritere, opplever Vestfolds innbyggere en overkjøring uten å få en koherent eller meningsfull begrunnelse. Jeg skal komme tilbake til tallene.

Forslaget som foreligger fra dere nå, er som dere vet lokaltog på HHS, uten tilgang sør for Tønsberg og betjening av lokalstasjonene inn mot Oslo. Dette er rett og slett sjokkerende, og utrolig vanskelig å forstå, da det vil frata alle pendlere i Nordre Vestfold muligheten til å jobbe på toget som før. Jeg har pendlet i mange år og kan garantere dere – det GÅR ikke å jobbe timevis hver dag på lokaloppsettet. Plasseringen med klappseter og 5 i bredden gjør at det er ikke albuerom til å ha en PC i fanget, og man sitter med skuldrene presset mot hverandre. I tillegg kan ikke blendingsbelegg som hindrer at konfidensiell eller begrenset informasjon fungere når man sitter i nesten samme vinkel mot skjermen. Samtidig kan ikke setene reguleres, og de er uegnet for turer på én time. Det er ikke og har aldri vært lokaltogets hensikt å betjene langdistanseruter, hvorfor skal dere absolutt gjøre det her da?

Vy har skrevet til meg at det ikke er snakk om lokaltogsett på strekningen, som jo er motsatt av hva dere sier til våre ordførere. Har det blitt kjøpt inn feil togsett som dere er nødt til å plassere et sted som ikke ønsker det? Pendlermulighet som vi har hatt her lenge er nå både vi og byene helt avhengige av. To tog i timen har vi allerede hatt i pendlertimene, så å øke dette antallet til to i timen hele dagen er en marginal oppgradering og ingen spesiell gevinst gitt togtypen dere foreslår. Det å fjerne direktetog-tilgangen til OSL og Torp som en konsekvens av rutebetjeningen frakoblet den nye vestfoldbanebetjeningen er også et unødvendig reduserende tiltak, så lenge Vy faktisk har OSL inne som en del av rutemodellen de har presentert for dere og Samferdselsdepartementet.

Grunnen for lokaltogforslaget fra deres side, overraskende kraftig frontet og fremsnakket av Grenlandssamarbeidet, er at det er flere reisende fra Grenland enn fra Nordre Vestfold. Det stemmer jo ikke ifølge deres prognoser levert av Vista Analyse i 2020 der 2030-estimatene for Nordre Vestfold er cirka 50 prosent høyere enn for Skien og Porsgrunn. Og siden Tønsberg forstår at byens veier mot sentrum og stasjonen der vil bli totalt kvalt av pendlere fra områdene i retning Horten gitt dette forslaget, er de også sterke motstandere av lokaltogløsningen. Sandefjord og Larvik er samlet med HHS + Tønsberg her, og det er da vi blir nødt til å snakke tall siden det later til å være kronargumentet bak forslaget.

Vestfolds pendlerbase er enormt mye høyere enn Grenlands, det har dere selv tall på. Om dere tar antallet månedskort solgt fra HHS i nordgående retning forbi Sandvika og sammenligner med antallet månedskort fra Skien og Porsgrunn som går forbi Sandvika, vil dere finne dette. Månedskortene representerer antallet pendlere som hver dag med en lokaltogsbetjening vil miste 2 timer med jobbing. Gang sammen disse tallene (kort x timer) og vei opp mot produktet av antallet dagpendlere fra Grenland mot Oslo ganget med 20 minutter spart. Igjen, det er kun Skien og Porsgrunn som går imot det samlede Vestfolds ønske, så det er her sammenligningsgrunnlaget er. Derfra finner dere hvilke hensyn som bør tas og spesielt hvorfor argumentene til deres forslag og Grenlandssamarbeidet er umulig for Vestfold å akseptere. Skal man bruke «det store flertallet» som argument for beslutningen, må tallene faktisk legges frem på riktig måte.

Etter som sagt å ha snakket med Vy, har jeg nå et klart inntrykk av at det er feilbestilt eller gjort andre feil som tvinger gjennom at det må settes et lokaltogsett inn på Nordre Vestfold-banen. Vy har sagt at det skal komme regionaltog i deres tilbud (som de har publisert på sine nettsider), men Jernbanedirektoratet og Samferdselsministeren sier det allerede er kjøpt lokaltogsett for strekningen. Siden det å sette opp lokaltog på en rute hvor …

– HELE fylket er imot løsningen, spesielt Tønsberg og Nordre Vestfold. Dette har blitt gjentatte ganger kommunisert

– Reisen som togene skal betjene er cirka ÉN time lang, altså ikke lokalreiser

– Nesten ALLE turene tas av pendlere basert på en eksisterende pendlervennlig lokasjon

… simpelthen er så ubegrunnet og vanskelig å forstå at informasjonen peker på en alvorlig glipp som ender med å gå utover Tønsberg, Horten, Holmestrand og Sande.

Til slutt må det påpekes at det er absurd å lese at HHS nå omtales som «nye stopp» på Vestfoldbanen. Dette er stoppene til halve fylket geografisk og har blitt betjent av pendlervennlige tog i alle år, som igjen er grunnlaget for befolkningsveksten i disse mindre byene! Valget som tas nå av dere, tallmessig begrunnet ved henvisning til folk som ikke ønsker det dere foreslår, er et mislykket forsøk på flertallstyranni. Strengt tatt er det et mindretall som blir prioritert på bekostning av all fremtidig pendlertilflytting i Nordre Vestfold.

Byer som har jobbet for å vokse og sett frem til at de nye stasjonene skal bidra til nødvendig vekst, men som med dette risikerer å falle tilbake igjen i stagnasjon. Det blir en villet, unødig og svært brutal slakting av mulighetene for Horten, Holmestrand og Sande. Hvordan kan dere ønske det når det vil føre til en veldig stor mengde biler på veiene fremfor passasjerer på togene hver eneste dag? For at noen relativt få daglige reisende skal spare 10 minutter hver vei fra Grenland! Og deres samfunnsoppdrag er blant annet miljø, hvorfor skal da Nordre Vestfolds dagpendlere plutselig tvinges over på bil som konsekvens av bedret infrastruktur for togene? Det vil bli veldig mye mer daglig bilkjøring, enten til de sentrale stasjonene eller inn mot Drammen / Oslo.

Vi har ventet så mange år og gitt opp så mange dekar matjord for dette, og vi får en fullstendig kastrering tilbake. Hvem er det dere lytter til i denne saken? Vestfold står jo samlet, og det er i hovedsak daglige pendlere fra Vestfold som denne banen betjener i pendlertimene!

– Det er ikke tallmessig riktig det dere argumenterer for eller med!

– Det er ikke miljømessig en gevinst å torpedere pendlermuligheten for Nordre Vestfold

– Det er ikke riktig samfunnsøkonomisk at tre mindre byer, samt Tønsberg, skal bli regelrett omgjort til offer fremfor begunstiget av en ny jernbane vi har avgitt areal til, fordi et visst antall brukere kan tjene marginalt på å overkjøre det store flertallet daglige turer i Vestfold kontra Grenland.

Jeg ber om at dere sender statistikken på antallet månedskort fra alle stasjonene på Vestfoldbanen nordover med ende fra og med Sandvika og inn til Oslo. Send det helst på epost. Disse tallene og hvordan hensynet vektes mellom Tønsberg + HHV kontra Grenland vil kunne hjelpe til med å forstå hva denne uforståelige grunnen til at både Vy og passasjerene får noe totalt annet enn de allerede har og virkelig trenger fremover også.