Fakta om det nye togtilbudet

Brev fra samtlige ordførere i Vestfold til Samferdselsminister Jon-lvar Nygård.

Vi aksepterer ikke forslag til nytt stoppmønster på Vestfoldbanen.

InterCity fra by til by, også i Vestfold!

Politisk og administrativ ledelse i Horten kommune, Holmestrand kommune og Vestfold fylkeskommune var torsdag 14. mars invitert til møte hos Jernbanedirektoratet for fremleggelse av oppdatert analyse og forslag til nytt stoppmønster for Vestfoldbanen når nytt dobbeltspor til Tønsberg og ny stasjon i Horten er klar i 2025.

Etter at vi i flere møter og brev har fremført våre argumenter for at forslaget ikke er akseptabelt for innbyggere og næringsliv i Vestfold, reagerer vi med stor undring på at Jernbanedirektoratet i dette møtet legger frem et forslag til stoppmønster uten at noen av våre synspunkter har blitt hensyntatt.

For oss som ordførere i Larvik, Sandefiord, Færder, Tønsberg, Horten og Holmestrand og Vestfold fylke og på vegne av våre 256.000 innbyggere og over 20.000 virksomheter, er det helt uakseptabelt med et togtilbud som deler Vestfold i to. Vestfold er en integrert bo- og arbeidsmarkedsregion. Dette er det ikke tatt hensyn til hverken i analysene eller forslaget som er framlagt.

Vi ber derfor om et møte med Statsråden for å finne bedre løsninger for togtilbudet i Vestfold.

Forslaget som legges fram, er en reell forverring av det tilbudet som vi allerede har i dag, og er totalt uakseptabelt for Vestfold-samfunnet:

  • Det legges ikke opp til direkte forbindelse fra stasjonene i Horten, Holmestrand og Sande til flyplassene Torp eller Gardermoen. I dag er det direkte rute til begge flyplassene. Dette medfører bytte av tog i henholdsvis Tønsberg eller Drammen og en ventetid på minimum 10-12 minutter. Noe som vil medføre problemer for mange av våre innbyggere og internasjonale virksomheter som ønsker å benytte tog istedenfor bil. Hvis en arbeidstaker fra Horten eller Holmestrand skal ta toget på jobb i Sandefiord, må han eller hun altså bytte tog i Tønsberg!!
  • Togsettene som foreslås benyttet for de rutene som skal stoppe i Horten, Holmestrand og Sande, legger ikke til rette for at pendlere til og fra nordre Vestfold kan arbeide om bord. Tapt mulighet for arbeidstid om bord medfører et betydelig samfunnstap.
  • To tog i timen fra Horten, Holmestrand og Sande er det samme tilbudet som det er i dag i rushtiden og i pendlerretningen. Dette er det tilbudet de aller fleste passasjerene benytter i dag, og altså ikke en forbedring av tilbudet.

Vi stiller store spørsmål ved de beregningene og konklusjonene som Jernbanedirektoratet har kommet fram til, og kan ikke akseptere at de blir førende for endelig beslutning. Det framtidige togtilbudet må baseres på følgende forutsetninger:

  • Det er investert ti-talls milliarder kroner i ny infrastruktur mellom Drammen og Tønsberg, og det er gjort store inngrep i kommunene med tanke på natur og dyrka mark. All arealpolitikk i Vestfold fylke, Horten og Holmestrand kommune har lagt til grunn at det skal fortettes og utvikles ny næring og bolig rundt knutepunktene, og de store investeringene som er gjennomført der. Dette gjennomføres i alle kommunene.
  • Vestfold er et integrert bo- og arbeidsmarked der et helhetlig togtilbud har et stort potensial for å bidra til økt utvikling. Pendlerstrømmene internt i Vestfold og inn mot Oslo er betydelig fra de tre stasjonene —og det er potensiale for å hente enda flere av de som har sin reise i dag med bil over på tog med et forbedret tilbud. Total inn- og utpendling til/fra Horten og Holmestrand kommune til/fra Larvik i sør og Oslo i nord er nesten 18.000 mennesker (SSB). Andelen arbeidstakere som pendler inn og ut av regionene er høyest i Drammensregionen der Holmestrand er med (64%), Tønsbergregionen (49%), Sandefiord/Larvik (47%) og Grenland med 26% (Regionalanalyse).
  • Det er et samlet næringsliv i Vestfold som står bak kravene om et fullverdig togtilbud i hele Vestfold. Tilgangen til flyplassene er spesielt viktig for et næringsliv i Vestfold som er mangfoldig og internasjonalt orientert. Et togtilbud som ikke svarer opp næringslivets behov er ikke godt nok. Vestfold er et av de fylkene i Norge som har størst arbeidsledighet og utenforskap. En utbygging av InterCity og et stoppmønster som stimulerer til arbeidsplassvekst og økt verdiskaping i alle Vestfold-kommunene, må derfor prioriteres fremfor en beskjeden reduksjon i reisetid for noen av stoppestedene.
  • Klima og miljøhensyn og insentiv for økt bruk av tog istedenfor bil i hele regionen, må veie tyngst med tanke på videre knutepunktutvikling og valg av stoppmønster. Forslaget som er lagt fram er en katastrofe for en framtidsrettet og bærekraftig utvikling av Vestfoldsamfun net.

Vi kan ikke akseptere at prioriteringen av å spare noen minutter ytterst på IC nettet medfører at Vestfold blir delt i to som bo- og arbeidsregion, og at nordre Vestfold med det framlagte forslaget får et dårligere togtilbud enn i dag. Hensyn til klima og miljø, samfunnsutvikling og arbeidsplassvekst må teller mer enn noen få minutter lenger reisetid!