Grønn valgseier i Horten

Med 961 stemmer har vi gjort vårt beste valg noensinne!

1. oktober, 2019

Over hele landet har De Grønne gitt frem i kommunestyrevalget. Her i Horten fikk vi hele 961 stemmer, og gikk opp fra to til tre kommunestyrerepresentanter. Nå har vi fått større slagkraft i kampen for grønn politikk og en bedre by – for mennesker og miljø.

Under kan du lese mer om våre folkevalgte.

Svein-Erik Figved

SVEIN-ERIK FIGVED
Gruppeleder

Svein-Erik er født og oppvokst i Horten, bor i Åsgårdstrand og har to barn hvorav den yngste er utviklingshemmet. Han jobber til daglig med utvikling av digitale løsninger for utdanning og skole.
De siste fire årene har han vært gruppeleder for Miljøpartiet De Grønne sine representanter i kommunestyret, samt sittet i formannskapet og vært nestleder i hovedutvalget for klima og miljø. Han var med på å restarte lokallaget for Miljøpartiet De Grønne i Horten i 2014.

Jennifer McConachie

JENNIFER MCCONACHIE
Kommunestyrerepresentant

Jen er skotsk og har bodd i Horten i 10 år med mann, to barn og en hund. Hun er utdannet komponist og jobber til daglig med distribuering av skoghage planter & trær, rådgivning og skoghagedesign. Hun er grunder av frivillig organisasjon Horten Fruktdugnad, som tilbyr meningsfullt aktivitet for voksenhabilitering gjennom produksjon av Horten´s eplemost av frukt fra private hager.
Jen har vært folkevalgt de siste fire år med plass i kommunestyret og som nestleder i Hovedutvalg for Bygg, Regulering og Næring, hvor hun har jobbet på vegne av naturen, biodiversitet og gode løsninger for fremtiden. Hun er også lokallagsleder for MDG i Horten.
Hun brenner med ideer og løsninger for å skape et inkluderende samfunn i balanse med naturens tålegrenser. Kommunene spiller en nøkkelrolle i skiftet til et sirkulær økonomi som sikrer at ressursene blir tatt vare på for barna våre.
Hun mener at det grønne skiftet er også et indre skifte og tror på kraften i å ta et engasjert ansvar for det du selv kan bidra med.
Det skjer et paradigme skifte som er spennende å være med på.
Hun er mest glad i Horten for skogsturer, at barna har lært å svømme i sjøen ved fine strender, de magiske stedene som Løvøya, frisk luft og vann, fine folk og alle de vakre frukthagene!

Lars Lønberg Henriksen

LARS LØNBERG HENRIKSEN
Kommunestyrerepresentant

Lars er fra Skoppum og jobber til daglig med psykisk utviklinghemmede og autister i Voksenhabilitering i Horten. Han er aktiv i kulturlivet i Horten blant annet som frivilligansvarlig på Kanalrock festivalen. Han har et brennende engasjement for kultur og helse og mener at vi må ta oss råd til å ta være på mangfoldet i samfunnet. At vanskeligstilte skal inkluderes av et raus samfunn som gir dem et likt tilbud.
Han stiller til valg fordi han også ønsker å bidra til en positiv forandring for miljø. Som småbarnspappa er han opptatt av at naturressursene tas vare på for fremtidige generasjoner.
Han er mest glad i Horten fordi det er en småby med et stort hjertet og et rikt kulturliv! Spesielt de nisjene i Horten´s festivalene fra metal til pønk, kammer og rock, som viser frem mangfoldet i Horten.