Klimastreik i Horten

«Unge mennesker som viser samfunnsengasjement på vegne av klimaet og som blir mer og mer klar over hvilken krise de kommer til å arve, skal vi lytte til.»

Leserbrev i lokalavisa etter klimastreik i Horten, fra Svein-Erik Figved.

17. juni, 2019

Streikende klimaengasjert ungdom i hele landet, også i Horten, har satt sitt preg på nyhetsbildet og sosiale medier siste uka. Fantastisk at ungdom engasjerer seg i det som er vår største felles utfordring.  En stor takk til alle unge for deres mot til å si fra på en tydelig måte hva de mener om hvordan voksne norske politikere tar vare på den verdifulle kloden vår.

Dette er et skikkelig grasrotopprør som uttrykker frustrasjon og fortvilelse over at de som tar beslutninger ikke klarer å gjøre det som trengs for å ta vare på grunnlaget for alt liv, nemlig planeten vår.

Dess tristere og mer nedslående er det å være vitne til uttalelser fra politikere i Frp, nasjonalt og lokalt. Fra alle kanter i Frp har det kommet arrogante kommentarer som enten rakker ned på ungdommen eller beskylder andre for verste skremselspropaganda for å påvirke ungdommen til å streike. Eksemplene er mange.

Stortingspolitiker Jon Helgheim uttalte på Politisk kvarter i NRK at «ungdom er utsatt for klimahysteri og skremselspropaganda» og det er «de voksne som pisker opp hysteriet og får folk til å handle i panikk». «Det er Miljøpartiet De Grønne som skremmer opp ungdom» gjennom «å bruke en enkelt sommer…. som var mild, tørr og fin, vilt og kynisk for å få stemmer». Helgheim ville selv ikke møte en engasjert ungdom til debatt om dette.

I Asker knyttet en Frp-politiker, som er gruppeleder for Frp og tidligere varaordfører i Asker, ungdommers klimakamp til nazipropaganda. Han mente at ungdom er utnyttet i propagandaøyemed, slik nazistene gjorde. Gjennom tre bilder: ett viser den unge svenske miljøaktivisten Greta Thunberg sammen med Lan Marie Berg fra Miljøpartiet De Grønne, ett viser en ung Hitler-jugend med like fletter som Thunberg og et hakekors bak, og ett med nazitoppen Heinrich Himmler med en jente med fletter på fanget.

Andre Frp-politikere som bystyremedlem Karianne Hansen i Skien har ironisert og harselert med ungdommens klimakamp i et innlegg i sosiale medier hvor hun sier at klimastreiken er starten på en fullstendig livsstilsmakeover, der barna må si nei til å bli kjørt til venner og trening, må dusje mindre og droppe sydenturer. Denne type ironisering og latterliggjøring har også andre FrpU-politikere lagt seg på som Mads Sivertsen, formann i Rana FpU.  Frp sin gruppeleder i kommunestyret i Horten, Bjørn Kristian Svendsrud som også er leder i FpU, støtter de ironiserende uttalelsene fra Sivertsen og er samtidig klar på at ungdommene skal være på skolen og ikke delta i klimastreik.

Alt dette er enkelt sagt en harselering, latterliggjøring og utdriting av engasjert ungdom. Iscenesatt av voksne oppgående politikere. Frp nører sterkt opp under hetsen av klimaengasjert ungdom. Det er det som er skremmende i dette. Frp later som det ikke er ungdommen som er målet deres, men de voksne som driver skremselspropagandaen. Men de tør heller ikke debattere klimastreiken med ungdommen. Dette er og blir lavmål.

Unge mennesker som viser samfunnsengasjement på vegne av klimaet og som blir mer og mer klar over hvilken krise de kommer til å arve, skal vi lytte til. Det er ingen som sier at klimakamp og endring av livsstil og vaner er enkelt, verken for voksne eller ungdom. Men det at ungdom viser interesse og engasjement for vår tids største utfordring er ett av de bedre tegn i tiden.

Dette er flott. Dette skal vi støtte og oppmuntre. Dette skal vi respektere og ta på alvor. Ikke harselere over. Ikke latterliggjøre. Ikke drite ut. Så pass må vi klare som politikere. Vi må vise at vi forstår og tar på alvor deres klare melding til oss – «Ingen flere tomme ord, vi må verne om vår jord».